Secolul 21, secolul vitezei. O asociere pe care fiecare dintre noi a rostit-o măcar o dată. De auzit, fără îndoială că am auzit-o de mult mai multe ori. Sâmburele de adevăr există și are o mărime destul de mare. În relația B2C (Business-to-Consumer), a devenit deja o obișnuință ca întregul serviciu să se desfășoare rapid și fără probleme.
Pentru afacerile cu prezență în online, secundele fac diferența dintre o posibilă vânzare și abandonul comenzii. Cei de la Kissmetric au descoperit că 40% dintre utilizatori vor abandona un site dacă durata de încărcare a acestuia depășește 3 secunde. Mai mult, 47% dintre vizitatorii de pe site se așteaptă ca acesta să se încarce în totalitate într-un interval de maxim 2 secunde.
O altă zicală clișeică se dovedește a fi adevărată – „Timpul înseamnă bani”. Iar cu un site bine gândit și optimizat, vei reuși cu certitudine să îți crești vânzările în online.
Importanța unui website pentru o afacere
Prezența în online a afecerilor este esențială. Atât tu, cât și eu, dar și orice altă persoană pe care o întrebi despre sursa principală de căutare a informațiilor, va răspunde fără ezitare: internetul sau Google.
Crearea și menținerea unui website pentru o afacere reprezintă o investiție care aduce rezultate vizibile pe termen lung. Să luăm cazul unui restaurant. Pe website ei pot posta locația în care își desfășoară activitatea, meniul – pe care îl pot actualiza constant fără prea mari bătăi de cap, reviews de la pacienți – care să ajute la sporirea încrederii în serviciile oferite, oferte pentru servicii stomatologice și lista poate continua.
Un conținut organizat și actualizat va atrage utilizatorii inițial din curiozitate, iar mai apoi îi va transforma în clienți. Privește website-ul ca pe o carte de vizită extinsă în online. Toți vizitatorii au posibilitatea de a se informa despre serviciile tale din confortul propriilor case și, dacă conținutul este relevant și susține eforturile pe care le faci la nivelul business-ului tău, ești cu un pas mai aproape de conversia acestora.
Despre SEM marketing
Există două metode de susținere a eforturilor în promovarea site-ului afacerii tale. Este vorba despre SEO (Search Engine Optimization) – despre care vom vorbi puțin mai târziu – și Reclamele plătite (PPC) – pe care îl voi detalia în cele ce urmează.
SEM este considerată drept o metodă eficientă de câștigare a vizibilității în motoarele de căutare (Google, Bing, Yahoo etc) pentru website-urile aflate la început de drum. Practic, SEM înglobează și SEO-ul și reclamele plătite (PPC) pe motoarele de căutare. PPC-ul se bazează pe utilizarea de reclame plătite care să redirecționeze utilizatorii pe site-ul nostru. Acest lucru este posibil prin reclame – printre primele rezultate relevante căutării tale de pe Google, se vor afla site-uri care au licitat ca să se afișeze deasupra altora. De obicei, acestea au o diferență vizbilă, având în stânga un pătrat mic în care este scris „Ad” sau „Anunț”. Interesant este că, banii pentru licitația pe anunțul respectiv vor fi dați doar în momentul în care persoana în cauză va da click pe el.
PPC-ul este o ocazie pentru proprietarii de site-uri să-și ofere produsele sau serviciile oamenilor potriviți, la momentul potrivit. PPC-ul este singurul care oferă un astfel de avantaj, motiv pentru care este o unealtă cu o puternică influență. De obicei este folosită pe termen scurt, pentru creșterea traficului pe site într-o anumită perioadă. Pe termen lung însă, majoritatea website-urilor investec sau ar trebui să investească în SEO.
Ce înseamnă și ce este SEO?
SEO este acronimul pentru Search Engine Optimization și face referire la acțiunile pe care proprietarul unui site le realizează pentru a crește pe termen lung traficul organic. Altfel spus, SEO are la bază activități care au scopul de crește posibilitatea de apariție a unui site cât mai sus în rezultatele organice pe un SERP (Search Engine Results Pages – Google, Bing, Yahoo).
SEO vizează în mare parte competiția. Trebuie să fii mereu cu ochii-n patru. Dacă există modificări la nivelul politicii Google, cât mai rapid ești nevoit ca și tu, la nivelul site-ului tău, să te adaptezi acestora pentru a-ți menține poziția și, de ce nu, pentru a profita de neatenția competitorilor și „a câștiga teren”.
Atunci când vrei să faci SEO, trebuie să te înarmezi cu răbdare și să cercetezi cât mai mult metode, strategii, idei de conținut, care să fie relevante pentru website-ul tău. Nu este neapărat vorba despre creativitate, deși poate reprezenta un avatanj, cât despre menținerea unei rutine constante de îmbunătățire a conținutului prezent pe site. Este nevoie de o perioadă de timp îndelungată pentru ca rezultatele să fie vizibile (de la 3 la 6 luni, cel puțin).
Ce este optimizarea SEO?
Mai important, de ce să investim într-o optimizare SEO? Răspunsul e simplu, dacă site-ul nostru este actualizat la zi, oferă conținut clar și descrieri sugestive, motoarele de căutare vor ști exact ce anume oferim și cui oferim și ne va ajuta să ne mărim traficul calitativ.
SEO marketing este un domeniu dinamic căruia i se aduc constant îmbunătățiri. De aceea pasionații de acest domeniu au nevoie de răbdare și energie ca să rămână în pas cu modificările care apar. SEO marketing este considerat a fi o combinație între ceva magic și știință:
- Este magic pentru că îți oferă speranța că prin metodele și acțiunile implementate de tine, poate ai noroc și câștigi vizibilitate. Trebuie însă să păstrezi un echilibru, să nu exagerezi cu promovarea, publicitatea și să te comporți de parcă motoarele de căutare sunt inexistente. Puțin ciudat, nu? Dar aste este filosofia oficialilor Google;
- Este știință pentru că la baza SEO stau un șir de operații care se repetă și care pot fi analizate în vederea îmbunătățirii calității site-ului. Printre acestea se numără: analiza cuvintelor cheie, analiza concurenței, diminuarea și rezolvarea problemelor tehnice, analizarea vizitelor pe site (numărul și durata acestora).
În timp s-au dezvoltat 3 tipuri de opimizare SEO:
- White Hat SEO – site-urile respectă regulile și directivele impuse de motoarele de căutare. Se postează conținut unic, relevant și link-urile externe sunt câștigate pe bună dreptate;
- Black Hat SEO – site-urile oferă un tip de conținut pentru motoarele de căutare și un alt tip de conținut pentru vizitatorii site-ului. Se încearcă o păcălire a motoarelor de căutare. Într-un final Google va recunoaște aceste încercări și te va penaliza cu o subclasare sau chiar deindexarea site-ului);
- Grey Hat SEO – o combinație între cele două menționate anterior. Nu este recomandată totuși pentru că orice încălcare sesizată aduce cu sine penalizări.
Alegerea îți aparține dar eu îți recomand încadrarea în cerințele impuse și obținerea unor rezultate bune într-un timp mai lung, în defavoarea încercării păcălirii sistemului. Cu pași mici dar siguri, îți vei atinge cu siguranță obiectivele propuse.
SEO On-page și SEO Off-page
Acum că ai obținut mai multe cunoștințe despre optimizare SEO, putem intra mai în detaliu cu explicațiile.
Pentru ca un site să fie considerat de încredere de către crawlere (să ne ofere un scor calitativ cât mai mare), se analizează din punct de vedere al SEO pe două căi: optimizarea On-Page și cea Off-Page. Le voi explica pe rând în cele ce urmează.
SEO On-Page face referire la optimizarea tuturor elementelor care se găsesc în interiorul site-ului tău. Discutăm aici despre:
- Cuvinte cheie;
- Viteza de încărcare a site-ului;
- „harta” site-ului;
- Elemente HTML și meta tag-urile care alcătuiesc site-ul.
Elementele din lista de sus, plus alte câteva, depind de tine și de atenția pe care tu le-o acorzi. Ca de exemplu, este indicat ca în titluri, subtitluri și ocazional în texte, să menționezi cuvintele cheie și să pui accent pe ele. Totodată, pentru imaginile de pe site-ul tău, încearcă să faci o descriere sugestivă dar simplă care să ajute motoarele de căutare să-și dea seama despre ce anume este imaginea respectivă.
SEO Off-Page are legătură, după cum sugerează și numele, cu elemente care nu se regăsesc pe pagina ta. În acest caz, trebuie să determini alte site-uri să trimită link-uri către site-ul tău. Este importantă calitatea și cantitatea link-urilor respective pentru că este irelevant numărul de link-uri trimise din exterior dacă site-urile respective nu au un scor de calitate bun sau au un spam score ridicat care să convingă crawlerele de integritatea lor.
Cele două tipuri de optimizări trebuie realizate concomitant, ambele având roluri de o importanță ridicată în urcarea site-ului tău în clasamentul căutărilor. Totuși, atunci când vrei să începi optimizarea SEO a site-ului, e recomandat să începi cu cea On-Page.
Cine te poate ajuta cu SEO?
Marketingul este un domeniu în continua dezvoltare și câștigă popularitate de la o zi la alta. Pentru a fi un bun marketer, individul trebuie să dețină măcar la nivel minim cunoștințe despre optimizarea SEO. Din fericire, există nenumărate cursuri SEO care transformă persoanele care sunt pasionate de acest domeniu din începători în avansați cu doar câteva ore de cursuri. În plus, o mare parte din abilități le dobândești și pe parcurs, lucrând în domeniu.
Dacă însă nu ai destul timp la dispoziție pentru a te perfecționa în acest domeniu, pe piață există un număr din ce în ce mai mare de persoane dornice să te ajute cu promovarea serviciului tău. Poate fi vorba despre un freelancer sau despre o agenție de marketing digital.
O astfel de agenție este https://goatmarketing.ro/, axată în principal pe optimizarea SEO a site-urilor. Aceștia se ocupă atât de aspectele tehnice ale site-ului, cât și de partea creativă a acestuia, oferind astfel un pachet complet de servicii adaptat după nevoile clientului. Totodată, dețin experiență pe partea PPC și nu numai.
Închei articolul prin a vă reaminti că optimizarea SEO este o investiție pe termen lung care necesită răbdare și atenție la toate modificările care apar pe parcurs. Pentru afacerile care doresc să livreze un conținut calitativ și relevant care să genereze încredere atât la nivelul motoarelor de căutare, cât și al vizitatorilor site-urilor, o astfel de investiție este mai mult decât justificată. Ai grijă la tipul de optimizare pe care vrei să îl urmezi și la cele două căi (On-page și Off-Page Optimization) care sunt strâns legate una de cealaltă. Consistența și determinarea atingerii obiectivelor setate îți vor scurta perioada de așteptare și vor genera rezultate mai rapid decât ai fi crezut.